Σε σχέση με τον πλούτο, άκρα αποτελούν η τσιγκουνιά και η ασωτία, ενώ στο μέσον βρίσκεται η γενναιοδωρία.
Υπάρχει όμως μια αρετή που δεν έχει καθορισμένη μεσότητα: στην αρετή της φιλοδοξίας, δεν γνωρίζουμε τη μεσότητα μεταξύ της έλλειψης και της υπερβολής. Η μεσότητα στη αρετή της φιλοδοξίας είναι σχετική. Φιλόδοξος λοιπόν είναι αυτός που αναζητά την τιμή. «Όπως στη λήψη και στη δόση χρημάτων και, γενικά, υλικών αγαθών υπάρχει μεσότητα, υπερβολή και έλλειψη, έτσι μπορεί κανείς να επιθυμεί και την τιμή περισσότερο από αυτό που πρέπει, λιγότερο από αυτό που πρέπει, αλλά και από κει που πρέπει και με τον τρόπο που πρέπει» λέει ο Αριστοτέλης.
Ας δούμε πως η φιλοσοφία μπορεί, (ή μήπως τελικά δεν τα καταφέρνει), να βάλει στα δικά της κουτάκια τις ανθρώπινες πράξεις και να τις χαρακτηρίσει ως ενάρετες ή μη.
Η υποψήφια Περιφερειακή Σύμβουλος Κατερίνα Μποδούρογλου δώρισε ένα αυτοκίνητο στο ΚΗΦΗ. Είναι προφανές ότι μεταξύ τσιγγουνιάς και ασωτίας έχει επιλέξει τη γενναιοδωρία. Είναι επίσης προφανές ότι είναι φιλόδοξη κάτι που στην κοινωνία μας είναι θεμιτό.
Ο δικός μου προβληματισμός είναι τριπλός:
α) Ως προς την φιλοδοξία, ο προβληματισμός μου είναι σχετικός με τον «τρόπο που πρέπει». Αν δηλαδή, η τιμή που έλαβε από το δήμαρχο Δράμας, την πρόεδρο του ΝΠΔΔ Δράμας, αλλά και τους ίδιους του ηλικιωμένους είναι αρκετή ή η τιμή αυτή πρέπει να έχει έναν διαρκή χαρακτήρα μέσω της αναγραφής «ΔΩΡΕΑ Μ. Μποδούρογλου» με άσπρα γράμματα στο μαύρο φόντο του αυτοκινήτου, κάτι που θα αποσπά διαρκώς την προσοχή των διερχόμενων. Μήπως αυτή η, καθόλου διακριτική, αναγραφή δείχνει μια υπερβολή; Μήπως δεν βρισκόμαστε στο μέσον;
Εξαρτάται: στην κοινωνία του θεάματος «η ζωή των κοινωνιών εκδηλώνεται σαν μια συσσώρευση θεμάτων». Στην κοινωνία του θεάματος, το θέαμα «συγκεντρώνει κάθε βλέμμα και κάθε συνείδηση».
β) Έχω ακούσει ότι η γενναιοδωρία της οικογένειας Μποδούρογλου δεν είναι όψιμη. Όμως μέχρι τώρα δεν είχε τύχει τέτοιας προβολής ή τουλάχιστον εγώ δεν την είχα πληροφορηθεί.
Προβληματίζομαι λοιπόν: μήπως στη συγκεκριμένη περίοδο και στη περίπτωση, η τόσο προβεβλημένη γενναιοδωρία αποτελεί ένα εργαλείο για την επίτευξη των σκοπών της φιλοδοξίας;
γ) Όμως ο βασικός μου όμως προβληματισμός είναι άλλος: Μπορούμε όλοι οι άνθρωποι να είμαστε σε αυτό το βαθμό γενναιόδωροι;
Προϋπόθεση για να είναι κανείς ενάρετος είναι να διαθέτει τα λεγόμενα εξωτερικά αγαθά. Μεταξύ αυτών και ο πλούτος. Άρα λοιπόν, όποιος δεν διαθέτει χρήματα στερείται της δυνατότητας να γίνει γενναιόδωρος.
Οπότε λοιπόν, όλοι τα παραπάνω προβληματισμοί συμπτύσσονται σε έναν τέταρτο: γιατί να χρειάζεται η αρετή της υλικής γενναιοδωρίας; Γιατί να υπάρχουν άνθρωποι που θα έχουν ανάγκη την υλική γενναιοδωρία των άλλων;
Απαντήσεις τύπου Ανδριανόπουλου περί φυσικής ανισότητας με παραδείγματα όπως: «ο ελέφαντας πατάει την τίγρη», ανήκουν στην περιοχή του ζωώδους και όχι του ανθρώπινου.
tanzo