Από την άνοιξη 2012 φαίνεται καθαρά ότι οι δημοσκοπήσεις ενόψει των εκλογών προσπαθούν να κατευθύνουν και όχι να αποτυπώσουν την πραγματικότητα. Έτσι εξηγείται αυτό που λέμε “διάψευση” και η συνεχής επανάληψή της. Ως χαρακτηριστικότερο παράδειγμα επιλέγω το τελευταίο, που αφορά το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου.
Έρευνα της Public Issue για το site της “Αυγής”: 50% – 50% μάχη μέχρι την τελευταία ώρα. Η δημοσίευση έχει χρονική σήμανση 05.07.2015, 02:00 και τελευταία ενημέρωση : 05.07.2015, 11:11 [1] Στην εφημερίδα που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ δημοσιεύτηκε επαγγελματική έρευνα δημοσκοπικής εταιρείας. Από την άλλη, έχουμε έρευνα φοιτητών που γνωστοποιείται τρεις μέρες νωρίτερα, στις 2 Ιουλίου 2015, και αποτυπώνει πιο εύστοχα το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος (όχι 61,31% και ναι 38,69%). Η δημοσκόπηση του ΑΠΘ έδινε: όχι: 69,7% και ναι: 29,3% [2]
Πώς εξηγείται το παράδοξο; Οι επαγγελματίες έκαναν αυτό για το οποίο πληρώθηκαν, προσπάθησαν να κατευθύνουν την ψήφο, έτσι ώστε να έχουμε αποτέλεσμα “ήξεις αφήξεις” που θα επιτρέψει στον ερμηνευτή να κάνει το δικό του χωρίς προβλήματα. Οι μαθητευόμενοι έκαναν αυτό για το οποίο εκπαιδεύονται, προσπάθησαν να αποτυπώσουν την πραγματικότητα.
Γνωστά όλα αυτά, όπως γνωστή και ομολογημένη είναι συστράτευση πολλών δημοσιογράφων στην ίδια προσπάθεια επιρροής: “Το Ναι το πήραμε στο 20% και το φτάσαμε στο 40%”, δήλωσε γνωστός μισθοφόρος. [3]
Απλώς θέλουμε να τα (ξανα)πούμε και από ‘δω: οι δημοσκοπήσεις δεν αποτυπώνουν, επηρεάζουν την ψήφο.
Και κάτι ακόμα, επειδή σε πολλές περιπτώσεις οι ερωτώμενοι στα γκάλοπ απαντούν για την πλάκα τους και επειδή οι εταιρείες στοιχημάτων οργανώνουν στοιχήματα και για εκλογικούς αγώνες, είναι καλύτερο να κοιτάζει κανείς εκεί το προβλεπόμενο αποτέλεσμα. Εκεί η γνώμη του καθενός κοστίζει.
Καρλόβασι, 29 Αυγούστου 2015
Jenny von Westphalen
[1] http://www.avgi.gr/article/5681947/ereuna-tis-public-issue-gia-to-site-tis-augis-50-50-maxi-mexri-tin-teleutaia-ora
[2] http://www.inred.gr/dimoskopisi-tou-apth-dimopsifisma/
[3] ΣΚΑΪ 24/7/15 ο Μπογδάνος δίνει τις δημοσκοπήσεις και το ρόλο των media, https://www.youtube.com/watch?v=FIcVoObKAwQ